Alenemiddag; wok med grønnsaker og tunfisk

Foto: Cathrine Borchsenius

Foto: Cathrine Borchsenius

En sjelden gang har jeg muligheten til å lage middag bare til meg selv. Da lager jeg ofte denne retten.

Før jeg fikk mann og barn, lagde jeg meg veldig ofte wokmat. Det er enkelt, det er godt, det er sunt, og sist men ikke minst: det går fort! Min favoritt er wok med grønnsaker og tunfisk. Tunfisk er billig, lett tilgjengelig (enkelt å kjøpe inn noen bokser som du kan ha liggende), og en fin måte å få i seg fisk på.

Denne woken er perfekt de dagene jeg trener sent, og har lyst på litt skikkelig mat  etter treningsøkten. Jeg lager den noen ganger til hele familien også, og det funker sånn rimelig greit så lenge barna kan plukke ut de grønnsakene de ikke liker, for eksempel sjampinjong.

Men, som jeg startet med å si: Denne retten er perfekt for deg som bare skal lage middag til deg selv:-)

 

Tunfiskwok til 1 person

  • 1 fedd hvitløk, hakket
  • Litt rapsolje
  • Soyasaus
  • ca. 1/2 løk
  • ca. 1/2 paprika
  • ca 1 gulrot
  • ca. 1/2 squash
  • Noen sukkererter
  • Noen kvister brokkoli
  • ca. 4 sjampinjong
  • (saften fra 1/4 sitron)
  • 1 boks tunfisk i vann
  • Evt. en liten boks vannkastanjer
  • Gjerne andre krydder og urter etter ønske, feks chili
  • Litt lettrømme (kan sløyfes)

 

Kutt grønnsakene i så store biter som du ønsker . Ha olje i en wok (eller stekepanne, funker det også), og fres hakket hvitløk. Ha nedi sjampinjong, og ha over saften av sitron. Ha deretter nedi løk og så de andre grønnsakene. Paprika og tunfisk til slutt. Hell over soyasaus, og ha i det du vil av krydder. Retten kan god få lovt til å småputre litt, med mindre du absolutt vil ha sprø grønnsaker. Ha til slutt i tunfisk, og noen klatter med rømme. Serveres som den er, eller med ris eller pasta.

 

 

Leave a Reply


Siste tweets

Matbloggtoppen