Barnemat og nye smaker

Foto: Cathrine Borchsenius

Yngstemann på 3 år, elsker brunost, og klarer rett som det er å rappe brunosten fra kjøleskapet. Ofte blir hun ikke fersket før hun har rukket å ta seg noen store biter av yndlingsmaten sin.

Brunost smaker jo søtt og godt, så det er jo egentlig ikke så rart at hun er så glad i denne osten. Men, jeg tror jeg vet hvorfor hun er så ekstra glad i brunost: Hun fikk massevis av det da hun lå i magen.

Selv syns jeg brunost er helt greit, men da jeg var gravid med denne lille snuppa, spiste jeg mye mer brunost enn jeg ellers pleier. De første 4 mnd av svangerskapet var jeg veldig plaget av kvalme, og det eneste jeg klarte å få i meg (av en eller annen merkelig grunn), var lompe med brunost.

Det høres jo merkelig ut, men forskning viser at barna lærer seg nye smaker allerede i fosterlivet. Gravide som spiser mye frukt og grønt under svangerskapet, får for eksempel barn som spiser mye frukt og grønt. Forskerne tror at dette skyldes at barna har lært seg å like frukt og grønt allerede i forsterlivet. Nok en grunn til å kjøre på med sunn mat når man er gravid, med andre ord.

Min kollega Lise von Krogh, skriver om dette i sin blogg. Hun har adoptert en gutt fra Korea, og i motsetning til en del andre barn, hiver han innpå med wasabinøtter og annen sterk mat. Dette skyldes nok til en viss grad at Lise faktisk serverer gutten sin slik mat, men det kan også komme av at lillegutt fikk smaken på sterk mat allerede i fosterlivet. Typisk koreansk mat, er jo som kjent hakket sterkere enn norsk.

Det er også slik at jo tidligere man introduserer ny mat til barna, desto lettere er det å få barna til å like det. Barn er selvfølgelig forskjellige, og noen er helt klart mer kresne enn andre, men at noen barn spiser veldig ensidig kan også skyldes at de voksne ikke introduserer nok mat for barna sine. De lar det bli med pølser og fiskeboller, fordi det vet at barna liker det.

Min lille snuppe liker heldigvis mye annen mat enn brunost, for når sant skal sies så er jo ikke brunost særlig sunt. Før i tiden var all brunost tilsatt jern, men det er den ikke lenger (et unntak er Litago og Sprett prim, som fremdeles er tilsatt jern). Brunost inneholder egentlig mest fett og sukker, så det finnes mye annet pålegg som er sunnere enn brunost. Men, på grovt brød, og som en del av et ellers sunt og variert kosthold, er det helt greit med noen brunostskiver om dagen. Men store biter slik datteren min liker er derimot ikke noe jeg anbefaler:-)

Tags:  ,

Leave a Reply


Siste tweets

Matbloggtoppen