Duggfrisk frokostsmoothie

Foto: Tine Poppe

Vi spiser for lite frukt, bær og grønnsaker. Både jeg og resten av familien. Det har jeg lyst til å gjøre noe med, så derfor prøver jeg ut en ny rutine: Lage smoothies til frokost!

Det er selvfølgelig ikke spesielt flinkt, oppfinnsomt, eller vanskelig å lage smoothies til frokost, mange som leser denne bloggen gjør det sikkert allerede, men alt som skal gjøres på morgen krever tross alt litt planlegging.

En god og næringsrik smoothies bør inneholde massevis av frosne bær, og gjerne litt kesam, yoghurt, biola eller juice. Selv liker jeg godt å ha nedi litt frossen banan også, fordi det gir en god søtsmak og gjør at smoothiesen blir litt mer «isete» enn hvis den er uten banan. Mager vaniljekesam er ypperlig å ha i, fordi den øker proteininnholdet og gjør at smoothiesen metter mer. Alt dette må kjøpes inn, og ligge klart til når man skal lage smoothies. Derfor kreves det litt planlegging.

I kveld har jeg altså bestemt meg for å prøve ut å lage en smoothies i morgen tidlig. Det er ikke det at jeg ikke kan lage smoothies, det er bare det at jeg ikke har gjort det tidlig på morgen en helt vanlig ukedag før. I en travel trebarnsfamilie er det nemlig mye som kan gå galt når man skal prøve ut nye rutiner. Det kan for eksempel hende at ingen av barna har lyst på smoothies (selv om de ropte et stort JAAA da jeg spurte dem på sengekanten om de hadde lyst på smoothies til frokost i morgen). Det kan også godt hende at selv om jeg syns det virker som en god ide i dag, så blir det litt for mye søl og mas å ta frem blenderen i morgen tidlig. Men, det vet jeg ikke før jeg har prøvd, så derfor prøver jeg i morgen.

Hvis det funker, blir det helt sikkert smoothies flere morgener her i huset. Og da, vil hele familien få i seg mye mer bær enn hva vi gjør i dag. Og DET er ikke noe å kimse av, for jo mer frukt, bær og grønnsaker vi får i oss, jo større sjanse har vi for å holde oss friske.

Det finnes massevis av gode smoothiesoppskrifter, selv bruker jeg «slumpetoden». Men både for smak og sunnhet, gjelder det å ha så mye bær som mulig nedi. Blåbær er stappfulle av antioksidanter, og veldig fine å bruke. Jordbær smaker litt søtere enn blåbær, så det kan være fint å ha i litt av de også. Vaniljeyoghurt av typen «JA», eller mager vaniljekesam, som er enda rikere på protein, er også fint å ha i en smoothies. Jeg bruker gjerne også litt Mana juice, eller annen juice av mørke bær, og ofte også litt Blåbærbiola.

Den beste smoothiesen får du ved å ha nedi litt frossen banan. Trikset er å skrelle bananer som er godt modne, kutte dem i skiver, og ha i fryseren nedi en plastpose. Hver gang du skal lage smoothies, tar du frem litt frossen banan.

Så min slumpoppskrift på smoothies til ca. 4 personer blir da omtrent:

 

Duggfrisk smoothie

3-4 dl frosne bær

1 frossen banan

3-4 ss mager vaniljekesam

Noen gode slumper Blåbærbiola

Noen gode slumper Mana juice

 

Foto er fra boken «Tren deg sprek, spis deg slank», av Cathrine Borchsenius og Jill Jahrmann

Leave a Reply


Siste tweets

Matbloggtoppen