Fiskepinner med grønnsaker

Foto: Cathrine Borchsenius

Dette er en av de få fiskerettene som hele familien digger! Enkel er den også:-)

De fleste barn liker fiskepinner, ihvertfall våre barn. Fiskepinner fra frysedisken funker helt greit, men de du lager selv blir ekstra gode! Dessuten får du i barna mye mer fisk. Fiskepinnene du kjøper i butikken har en tendens til å ha veldig mye rundt, og veldig lite fisk inni.

Fiskepinner kan lages av billig frossen fisk, men da må du selvfølgelig huske å tine fisken på forhånd. Denne gangen kjøpte jeg fersk sei i vår lokale fiskebutikk.

Her i huset er alle glade i grønne bønner (minstemann rappet halvparten før jeg fikk lagt dem i gryta), men alle typer grønnsaker funker til denne fiskeretten. Om du vil ha poteter, ris, bulgur eller couscous er også helt opp til familiens preferanser. Alt smaker like godt! Gjerne med en klatt lettrømme, litt remulade eller noen rødbeter ved siden av.

 

Hjemmelagde fiskepinner

4 porsjoner

ca. 800 g fiskefilet

1-2 egg

4 ss hvetemel

6-8 ss griljermel

salt + pepper

Flytende margarin til steking

 

La gjerne fisken ligge litt på kjøkkenbenken slik at den får romtemperatur. Ha hvetemel blandet med litt salt og pepper i en tallerken, pisket egg i en annen tallerken, og griljermel i den tredje tallerken. Kutt fisken i passe store biter, og rull hver bit først i mel, så i egg, og så i griljermel. Ha margarin i en varm stekepanne, og ha fisken nedi. Pass på at pannen ikke er så varm at fisken blir brent. La fisken bli fin og gyllen på en side, før du snur den.

Serveres med det du vil av grønnsaker og tilbehør:-)

Leave a Reply


  • Slank og frisk av 5:2 dietten?
    Forsker på den omstridte dietten. Mange som ønsker å gå ned i vekt har forsøkt seg på 5:2 dietten som går ut på å spise som normalt i 5 dager, for så å spise minimalt i to dager. Spørsmålet er hvor sunt det egentlig er å følge en diett som dette? Ny norsk studie publisert Akkurat dette har klinisk ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør og kolleger ved Oslo un […]
  • Grønn smoothie med karse og spinat
    Dyrk din egen forfriskende og sunne smoothie. Innlegget er hentet fra bloggen bloggen Lise von Krogh - Enkelt sunt og godt Å dyrke sine egne ingredienser er veldig kjekt og ferskere mat får du ikke når du kan gå ut på egen veranda eller hage og høste grønnsaker. Spinat og karse er to rasktvoksende grønnsaker du kan plante flere ganger i løpet av sesongen.  M […]
  • Ro ned kroppen med pilates
    En kort og deilig pilatesøkt. […]
  • Bramat tester kakemikser
    Like greit som hjemmelaget? […]

Siste tweets

Matbloggtoppen