Hjemmelaget tomatsuppe

Foto: Tine Poppe, fra boken «Tren deg sprek, spis deg slank»

Hjemmelaget tomatsuppe er enkelt, godt, sunt og forholdvis billig.

Lager du tomatsuppen av ferske tomater, kan det straks bli litt dyrere, men tomasuppe laget på boksetomater er både billig og enkelt å lage. Jeg tør påstå at det smaker like godt som suppe laget av ferske tomater (selv om jeg tidligere sverget til å bruke ferske tomater i suppen), og minst like sunt.

Tomater er rik på lykopen, en type antioksidanter som er bra for hud og helse. Det er like mye lykopen i boksetomater som i ferske, kanskje mer.

Det unike med tomatsuppe, tomatsaus og andre retter der tomatene er varmet opp, er at selve oppvarmingen gjør at lykopenet blir enda mer tilgjengelig for kroppen vår. I hjemmelaget tomatsuppe er det også andre kilder til antioksidanter slik som løk, hvitløk, chili og urter. Stort sunnere kan det altså ikke bli.

Oljen i suppen bidrar til at kroppen klarer å ta opp desto mer lykopen, så ha nedi noen gode klunker raps- eller olivenolje når du lager hjemmelaget tomatsuppe.

 

Hjemmelaget tomatsuppe

* 2 store løk

* Rapsolje

* 2-3 fedd hvitløk

* 1 boks tomatpuré

* 3 bokser hakkete tomater

* 1 liter ferdigblandet hønsebuljong

* Ferske urter, feks basilikum, oregano, timian

* Evt. 1/2- 1 chili

* Salt, pepper

* Noen gode klunker kaldpresset olivenolje

 

Hakk løk og hvitløk, ha i olje i en gryte, og surr løken til den har blitt gyllen. Ha i tomatpuré, la det surre, og ha deretter i boksetomater og ferdigblandet buljong. Smak til med urter, salt og pepper. La suppen småkoke i minst 10 minutter. Ha i noen klunker med olje før servering. Server gjerne med grovt brød, kokt egg, eller en god klatt cottage cheese nedi.

Leave a Reply


  • Slank og frisk av 5:2 dietten?
    Forsker på den omstridte dietten. Mange som ønsker å gå ned i vekt har forsøkt seg på 5:2 dietten som går ut på å spise som normalt i 5 dager, for så å spise minimalt i to dager. Spørsmålet er hvor sunt det egentlig er å følge en diett som dette? Ny norsk studie publisert Akkurat dette har klinisk ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør og kolleger ved Oslo un […]
  • Grønn smoothie med karse og spinat
    Dyrk din egen forfriskende og sunne smoothie. Innlegget er hentet fra bloggen bloggen Lise von Krogh - Enkelt sunt og godt Å dyrke sine egne ingredienser er veldig kjekt og ferskere mat får du ikke når du kan gå ut på egen veranda eller hage og høste grønnsaker. Spinat og karse er to rasktvoksende grønnsaker du kan plante flere ganger i løpet av sesongen.  M […]
  • Ro ned kroppen med pilates
    En kort og deilig pilatesøkt. […]
  • Bramat tester kakemikser
    Like greit som hjemmelaget? […]

Siste tweets

Matbloggtoppen