Kos deg med julematen!

aftenpostenI dag har vi tatt bilder til en julesak for Aftenposten. Tema er hvordan man skal forbrenne julekaloriene. 

Jeg har uttalt meg om kosthold, og min kollega Isabel fra Bratrening.no kommer med treningstips. Det blir sikkert en kul sak, men litt mer fokus på kalorier enn det jeg ideelt sett liker å ha nå som det er jul!

Jeg vil ikke være en sånn ernæringsfysiolog som står med pekefingeren og messer om alt det folk IKKE skal spise! Min innstilling er at det er mye bedre å fokusere på alt det du kan spise, og alt det du gjerne kan spise enda mer av!

Heldigvis tror jeg dette skal komme rimelig greit frem i Aftenpostenartikkelen også. Og gjør det ikke det, så fikk jeg jo sagt min mening om dette i både Bergens tidene og Adresseavisa for noen uker siden :-)

La barna få sjokoladekalender!

For en uke siden ble jeg oppringt av en journalist i TV2 som lurte på om hun skulle lage en sak om en barnehage som hadde sendt mail til alle foreldre og bedt dem la være å la barna åpne sjokoladekalenderen før de dro i barnehagen. De ble nemlig så «hyperaktive» av det!

Når jeg hører sånt, blir jeg litt oppgitt! For det første er det ingenting som tilsier at barn blir hyperaktive av sukker. For det andre så lurer jeg på hvor mye sukker de tror det er i en BITTELITEN sjokolade? For sjokoladene i en vanlig sjokoladekalender er jo på størrelse med et kronestykke. Det ble ikke noe av den saken, barnehagen ville ikke stille til intervju ;-)…

Hva er egentlig julemat?

På denne tiden fokuseres det en del på den usunne julematen. Det stemmer at mye tradisjonell julemat er full av fett, salt og kalorier. Men det gjør jo egentlig ikke så mye så lenge du kun spiser denne maten i julen, og ikke lar julen vare fra november til januar.

Og så er det kanskje ikke  selve julematen som er det verste, men alt det vi spiser og drikker i tillegg. Som julekaker, marsipan, konfekt, for ikke å snakke om alkoholholdig drikke. Hiver du innpå haugevis av dette hele julen, har du selvfølgelig et lite problem når du stiller deg på vekten første nyttårsdag ;-)

Med mindre du gjør noe lurt: Bruker julen til å bevege deg litt ekstra! For selv om du kanskje skal i juleselskap hver dag, så har du garantert tid til en tur eller treningsøkt hver dag. Julen er jo egentlig en perfekt tid til å komme inn i gode treningsvaner. Sånn hvis du ikke har tenkt på det allerede ;-)

Så kos deg i julen, men ta det gjerne en treningsøkt eller tur ut i frisk luft hver dag. Ikke bare vil du føle deg bedre, men du kan kose deg med julemat- og drikke med god samvittighet :-)

 

 

 

 

Tags:  

Comments

Live Lovise 12-12-2013, 20:24

Så kloke ord ja! det er bare snakk om inntak og rett og slett bruke sunn fornuft ;)

Reply
cathrine 17-01-2014, 14:27

Sååååå bra å høre! Det motiverer til å legge ut innlegg litt oftere enn hva jeg har gjort frem til nå ;-)

Reply

Leave a Reply


Siste tweets

Matbloggtoppen