Bra hverdag

Pizza med parmaskinke og ruccola

Pizza med parmaskinke og ruccola
Foto: Cathrine Borchsenius
Foto: Cathrine Borchsenius

Med denne pizzaen har jeg lært to triks som gjør at hjemmelaget pizza blir bedre enn noe annet!

Triksene er som følger:

1. Lag pizzasausen god tid i forveien, så den kan stå og småputre minst 1 time, gjerne 2.

2. Stek pizzaen på så høy temperatur som mulig, nederst i ovnen (gjerne 300 grader)

 

Det kan hende at dette er gammelt nytt for deg, men disse to triksene er det som skiller denne superdigge pizzaen fra vanlig hjemmelaget pizza som jeg har pleid å lage før.

Oppskriften på pizzadeig er den samme som jeg alltid har brukt, men tomatsausen er litt annerledes. At jeg topper med parmaskinke og ruccola gjør også at pizzaen blir spesielt god.

Hjemme hos oss lager vi ofte pizza på fredagskvelden. Av denne deigen lager jeg en stor pizza i langpanne, og to eller tre små til barna. Sausen holder egentlig til mye mer, så hvis du vil kan du fryse restene og bruke senere.  Deigen kjevler jeg ut så tynn som mulig, da blir bunnen sprø og god!

 

Oppskrift på pizzadeig

  • 1/2 pk tørrgjær
  • 2,5 dl lunkent vann
  • litt salt
  • En god klunk olje
  • Siktet hvetemel (evt. fullkorn hvetemel)

Rør gjæren ut i lunkent vann, ha i salt og olje, og rør deretter inn melet.

Denne oppskriften har stått i et av oppskriftsheftene til REMA 1000, som fikk flere henvendelser der folk lurte på nøyaktig hvor mye mel som skal være i denne oppskriften. Svaret er: Så mye at deigen blir god å jobbe med. Ikke for klissete, ikke for fast;-)

La deigen heve under et kjøkkenhåndkle i minst 30 minutter.

 

Oppskrift på pizzasaus

  • Olje
  • 2 fedd hvitløk
  • 1/2 løk
  • 1 boks hakkete tomater (gjerne med litt urter)
  • En god neve basilikum
  • Salt + pepper

Finhakk løk og hvitløk. Ha litt olje i en gryte, og ha nedi løk og hvitløk. La det surre til det blir blankt, og ha deretter nedi tomater på boks, og finhakket basilikum. La sausen småkoke i minst en time. Rør den gjerne til en puré med stavmixer. Smak til med salt og pepper.

Kjevle ut deigen i tynne pizzaer som legges på bakepapir på stekeplater. Ha på saus, og deretter revet ost. Stek pizzaen nederst i ovnen i ca. 10 minutter. Hvis du liker en skikkelig brun skorpe, kan du steke pizzaen litt før du tar på ost.

Riv opp biter av parmaskinke og ha over litt ruccolasalat.

Server med en god salat:-)

Foto: Cathrine Borchsenius
Foto: Cathrine Borchsenius

 



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.