Prosjekt sunn og sterk

Foto: Tine Poppe

Foto: Tine Poppe

Jeg har bikka 42, rumpa er i ferd med å forsvinne, og jeg er klart for å ta i et tak!

Etter en vinter med mycoplasma, streptokokker, og to antibiotikakurer, har jeg fått en grei påminnelse på at det er deilig å ha en kropp som funker! Flere uker uten trening gjør også at jeg gleder meg til å komme skikkelig i gang igjen! Og da mener jeg SKIKKELIG! Nå er det prosjekt sunn og sterk som gjelder!

Jeg vil ha større rumpe!

Jeg har ikke akkurat blitt kraftigere etter mange uker med sykdom, dårlig appetitt og lite trening. Og så har jeg altså blitt 42 år, og rumpa som jeg engang syns var altfor stor, er nå knapt synlig. Eller det vil si, den sitter liksom ikke like høyt som før ;-)

Og akkurat det har jeg lyst til å prøve å gjøre noe med. Jeg nekter å bli en sånn kjerring med innoverrumpe! Ikke bare ser det kjipt ut, men rumpe og beinmuskler er jo superviktige muskler for oss som ønsker en sunn og aktiv livsstil!

Så nå er målet å legge på meg litt, og da selvfølgelig helst i form av muskler ;-) Og for å klare det må jeg gjøre to ting:

  1. Trene hardere (og mer enn jeg har gjort i det siste)
  2. Spise mer! (særlig av alt det jeg vet er bra for meg)

 

Jada, jeg lever sikkert sunnere enn mange andre, men i motsetning til hva mange tror, så har jeg faktisk en del å gå på både når det kommer til kosthold og trening. For det første spiser jeg for lite av all den maten jeg vet er bra for meg, og for det andre så trener jeg ikke hardt nok når jeg først trener.

Jeg blir ikke veldig skuffet over meg selv hvis jeg ikke klarer å bli bedre på dette, men jeg syns det er gøy å prøve!

Mer muskler med mer kalorier

All forskning sier at hvis man skal bygge muskler, så bør man være i positiv energibalanse. Som da altså innebærer at jeg må få i meg mer kalorier enn jeg forbruker. Og dette kan faktisk bli en utfordring for meg som har en tendens til å bli mindre sulten jo mer jeg har å gjøre. Og med tre unger, en hund, og egen gründerbedrift, har jeg mer enn nok å gjøre. Men nå er det ”prosjekt sunn og sterk”, så da er det bare å hive innpå med mat :-)

Akkurat dette har jeg skrevet en artikkel om i Shape Up nylig, for veldig mange jenter som trener mye og som er opptatt av å holde seg sunne og slanke, har en tendens til å spise litt lite. Ikke bare gjør dette at det er vanskeligere å bygge muskler, men det gjør også at det er en risiko for at man får i seg for lite av viktige næringsstoffer.

Så til alle disse jentene, inkludert meg selv: Spis mer av alt det du vet er bra for deg! Og da mener jeg nøtter, bær, avokado, oliven, fisk, melkeprodukter, rent kjøtt, grove kornprodukter, grønnsaker osv. Og så er det faktisk helt greit, og til og med litt lurt å unne seg litt digg og usunne saker innimellom også! (Akkurat det sliter jeg ikke med altså ;-) )

Trenger ikke tenke på tran

En av de tingene jeg VET er bra for meg, men som jeg rett og slett har en tendens til å glemme er tran. Jeg prøver og prøver, men har enda ikke funnet en tid på døgnet der jeg klarer å huske tran hver dag. Selv om jeg VET at tran gir meg viktig påfyll av omega-3 og vitamin D, som mange får altfor lite av.

Men det som er bra, er at jeg nå skal få lov til å prøve ut Smartfish sin næringsdrikk og restitusjonsdrikk (lanserer i april) som inneholder massevis av gunstige omega-3 fettsyrer. Restitusjonsdrikken inneholder 15 gram protein, så den er perfekt etter en styrketreningsøkt. Dette er helt gull, for da er jeg sikret inntaket av protein etter trening, noe som noen ganger er en utfordring når jeg trener sent. Og så slipper jeg altså å huske på den daglige dosen med tran.

Feite mål

I dag har vi tatt masse kule treningsbilder med Bård Solhaug, Norgesmester i Kettlebells, på Elixia Sandvika Panorama. Dette blir mange bra  treningsssaker til Bratrening.no, og jeg fikk mye bra tips til øvelser jeg kan gjøre selv også.

I kveld skal jeg være med på en type sirkeltreningstime sammen med Bård, så skal jeg prøve ut noen av de nye øvelsene, og så tenker jeg at jeg er i gang med nytt treningsprogram.

Målet er sterkere, sunnere, og opp et par kilo innen sommeren. Da er det vel egentlig bare å sette igang :-)

Comments

Julie 27-03-2014, 17:06

Jeg vil bli med! Trenger akkurt det samme! Gjerne legge ut kosthold- og treningsplaner!

Mvh Julie

Reply
cathrine 29-07-2014, 14:51

Det kommer etterhvert i et nytt prosjekt jeg jobber med Julie ;-)

Reply
Silje 29-03-2014, 00:13

Hei,Cathrine!
Jeg lurer på hva slags brød du kjøper til vanelig, om du ikke baker det selv? Elsker brød, eier ikke bakertalent, og synes butikkbrød smaker industri…

Liker det du skriver her! Du er en tøff dame, det skal du ha.

Reply
cathrine 29-07-2014, 14:50

Takk for det:-) Jeg pleier å kjøpe brød som her 3/4 eller 4/4 skravert på brødskalaen. Altså grovt, eller ekstra grovt!

Reply

Leave a Reply


Siste tweets

Matbloggtoppen