Salma med chili og lime

Jeg digger mat som er enkel å lage men som samtidig er stappfull av sunne ingredienser og smaker himmelsk.

Det geniale med denne retten er at den tar maks 5 minutter å lage når du har laget den et par ganger. I tillegg ser den fantastisk ut.

Retten egner seg veldig godt som forrett, men passer også bra som en smårett når du skal kose deg litt ekstra i hverdagen. Og det beste av alt: Du kan kose deg med god samvittighet! Dette er nemlig helse i hver munnfull:-)

Siden jeg som mange andre spiser litt for lite fisk, er dette en ypperlig måte å få i seg vitamin og de essensielle omega-3 fettsyrene på. Laksen er dessuten proppfull av protein, noe som gjør at denne retten metter godt og faktisk passer godt hvis du trenger å fylle på med protein etter en treningsøkt.

Urter, løk, chili og hvitløk er stappfulle av antioksidanter, og olivenolje er rik på umettet fett. Det er altså liten tvil om at denne maten er sunn.

Jeg er ikke så flink til å følge oppskrifter selv, så derfor blir all mat jeg lager litt sånn cirka når det kommer til mål. Men her er omtrent oppskriften på min yndlingsrett for tiden. Dette er nok til to forretter:

Salma med chili og lime

  • Ca. 200 g Salmalaks (fersk)
  • 3 vårløk
  • 1/2 rød chili
  • Litt revet pepperrot (ca 1 ss)
  • 1-2 never fersk koriander
  • Ca. 4 ss sesamfrø
  • En god klunk olivenolje
  • Litt maldonsalt
  • 1 lime

Slik gjør du det:

Ha sesamfrø i en gryte/panne og rist dem lett. Skjær laksen i små terninger, og ha i en bolle. Skjær tynne ringer av vårløken (bruk bare halvparten fra det hvite og oppover), riv pepperrot, hakk chili i små biter, og bland alt sammen med laksen. Ha over hakket koriander, litt salt og ristete sesamfrø. Bland, og legg på hver tallerken. Skjær en lime i to, og legg på hver tallerken.

NB: Ikke kryst lime over retten før den skal spises. Med en gang lime kommer i kontakt med fisken begynner nemlig fisken å «koke» og får en grålig farge. Men, det smaker utrolig godt med massevis av lime!

Leave a Reply


  • Slank og frisk av 5:2 dietten?
    Forsker på den omstridte dietten. Mange som ønsker å gå ned i vekt har forsøkt seg på 5:2 dietten som går ut på å spise som normalt i 5 dager, for så å spise minimalt i to dager. Spørsmålet er hvor sunt det egentlig er å følge en diett som dette? Ny norsk studie publisert Akkurat dette har klinisk ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør og kolleger ved Oslo un […]
  • Grønn smoothie med karse og spinat
    Dyrk din egen forfriskende og sunne smoothie. Innlegget er hentet fra bloggen bloggen Lise von Krogh - Enkelt sunt og godt Å dyrke sine egne ingredienser er veldig kjekt og ferskere mat får du ikke når du kan gå ut på egen veranda eller hage og høste grønnsaker. Spinat og karse er to rasktvoksende grønnsaker du kan plante flere ganger i løpet av sesongen.  M […]
  • Ro ned kroppen med pilates
    En kort og deilig pilatesøkt. […]
  • Bramat tester kakemikser
    Like greit som hjemmelaget? […]

Siste tweets

Matbloggtoppen