Salma med lime

Foto: Tine Poppe

Verdens enkleste forrett, smårett, eller luksusmat etter treningen. Stappfull av proteiner, og smaker fantastisk!

Det finnes haugevis med gode oppskrifter basert på salmalime. En av mine favoritter er denne, som egentlig ikke er en ordentlig oppskrift, men ren rå laks med litt lime, soyasaus og pepper. Ikke bare ser det fantastisk ut, men det smaker kjempegodt, er superlett å lage, og er noe av det sunneste du kan spise.

De aller fleste av oss spiser altfor lite fisk, men spiser du en porsjon av denne retten får du i deg 1/3 av det du trenger av omega-3 for en hel uke. Verdt å prøve med andre ord!

Salmalaks med lime
2 porsjoner

1 salmafilet på ca. 200 g (Gjerne «back loin» ettersom denne ikke er så fet som «belly loin» og passer bedre når du skal spise fisken rå)
1 lime
Grovkvernet pepper
Soyasaus

Skjær fileten i tynne skiver og legg på hver tallerken. Strø over litt grovkvernet pepper og ha en limebåt ved siden av som presses over rett før fisken spises. Server med soyasaus.

Kilde: «Tren deg sprek, spis deg slank», Aschehoug forlag.

Tags:  , , , ,

Leave a Reply


Siste tweets

Matbloggtoppen