Skikkelig styrketrening

Foto: Tine Poppe

Jeg digger å trene styrke, men hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg MYE å gå på når det kommer til å pushe meg selv!

Jeg trener for å bli sterk, for å holde meg i form, for å få bedre holdning, og sist men ikke minst: fordi det gir meg overskudd og et avbrekk fra hverdag, jobb og barn.

For meg er trening mitt lille pusterom i hverdagen der jeg bare kan tenke på meg selv. Jeg syns trening er deilig, men litt av grunnen til at jeg aldri gruer meg til en treningsøkt, er vel kanskje at jeg er litt for dårlig til å ta skikkelig i når jeg først trener.

Jada, jeg kjenner at det er tungt, og jeg blir ofte støl. Men så er det så altfor lett å gli inn i en vane der jeg gjør de samme øvelsene uke etter uke, og der det går altfor lang tid mellom hver gang jeg legger på noen kilo ekstra.

Jeg er veldig klar over at jeg godt kan ta i litt mer, men spørsmålet er hvordan jeg skal klare å gjøre det. Selv om jeg hater å innrømme det, så tror jeg kanskje svaret er en PT…

I går skulle jeg trene styrke sammen med en PT jeg kjenner. Eller det vil si, jeg trodde vi skulle trene SAMMEN, men så viste det seg at jeg isteden ble trent en time AV denne PT dama;-) Resultatet var at jeg knapt klarte å løfte armen og klø meg på nesen etter treningsøkten. Og i dag er jeg selvfølgelig superstøl, men veldig fornøyd! Det finnes jo egentlig få ting som er så tilfredsstillende som å være skikkelig støl.

(PS: PTen jeg trente med heter forresten Siri Torgersen, og jobber på Elixia CC vest)

Det som er bra med en PT, er at i tillegg til å pushe deg det lille ekstra som du tror du ikke orker, så kan han/hun også hjelpe til å løfte det bittelille som skal til for å løfte de siste centimeterne du ikke klarer selv. Og selvfølgelig hjelpe deg med å finne nye øvelser. Så selv om jeg innimellom blir litt irritert over at det nesten er mer PT er enn folk som trener på treningssentrene, så må jeg innrømme at de gjør en veldig god jobb. For de som har råd til det…

En god treningskompis kan selvfølgelig gjøre samme nytten, men da gjelder det å finne en som du ikke prater altfor mye med slik jeg har en tendens til å gjøre når jeg trener sammen med andre. Da blir det fort mye prat og lite hardkjør. Veldig hyggelig, men ikke alltid like effektiv bruk av treningstiden.

Målet fremover er å klare å trene like hardt som jeg gjorde i går minst en gang i uken, helst to. De andre gangene skal jeg gi meg selv lov til å trene litt roligere. Foreløpig skal jeg prøve å klare meg med noen få motivasjonstimer med PT innimellom. Resten får jeg klare selv. Håper jeg….

 

Foto er fra boken «Tren deg sprek, spis deg slank» av Cathrine Borchsenius og Jill Jahrmann

 

Comments

Jørgen 06-10-2013, 09:09

Tror det er fjerde innlegget jeg leser her inne, og hvert eneste har handlet om PT i en eller annen form… Sponsing, eller tilfeldigheter?

Uansett, flott at jenter også tør å ta i med vekter, det er altfor mange jenter som er redde for å ta i skikkelig, de tror visst at de blir «store» eller «fulle av muskler», og skjønner ikke hvor sinnssykt mye målrettet trening som skal til for å få til noe sånt.

Reply

Leave a Reply


Siste tweets

Matbloggtoppen