Stiv som en stokk!

Foto: Vibeke Lugg

Foto: Vibeke Lugg

NÅ er jeg motivert til å bli mer bevegelig azz! Jeg har nettopp blitt testet på bevegelighet, og resultatet var nedslående! 

Men, egentlig helt som forventet: Jeg er driiitsstiv! Og det visste jeg jo fra før:-) Men det var egentlig litt fint å få «bevist det også». Og bevis har jeg helt klart! Jeg har nemlig gjennomført en omfattende test; 1080 MAP på Driv senter for personlig trening.

Jeg skal prøve å lage en film om dette analyseverktøyet, og min vei (forhåpentligvis) fra en stiv kropp til en kattemyk Cathrine som klarer å gjøre alle slags øvelser uten problemer. For det er nemlig et av problemene mine; jeg er så stiv, særlig i hoftene, at jeg ikke klarer å få tak i riktige muskler når jeg trener bein og rumpe. Så, da er det ikke så rart at jeg føler at rumpa blir flatere og flatere etterhvert som årene går. Jeg får rett og slett ikke skikkelig tak i rumpemusklene når jeg trener. Knebøy er for eksempel helt umulig, jeg er er altfor stiv og ubevegelig!

Så, nå har jeg først blitt analysert av Personlig trener Eirik Hammerseth ved hjelp av 1080 MAP. Kort fortalt er dette en stor sirkel på gulvet, fylt av mange mindre sirkler. I nesten en time, sto jeg i denne sirkelen på ett bein, to bein, og bøyde meg hit og dit mens de personlige trenerene målte og noterte. Det de målte var hvor langt jeg klarte å strekke og bøye meg i forskjellige vinkler. Jeg skal gi en skikkelig forklaring på hva egentlig 1080 MAP er i et senere innlegg. Men jeg kan si så mye som at: Dette har jeg troen på, dette bør flere prøve! For et fantastisk verktøy, og for en motivasjon til å trene!

Resultatet var klart: Jeg fikk et «bevegelighetsscore» på 4,5. Det sier deg kanskje ikke så mye, men når jeg sier at folk kan få over 10 på denne skalaen, så skjønner du kanskje at jeg ikke er veldig myk og bevegelig.

Egentlig ble jeg litt glad for dette resultatet, for det var liksom et «bevis» på at jeg har god grunn til å si at jeg ikke klarer å trene bein og rumpe skikkelig. Og, så er det en kjempemotivasjon til å gjøre noe med dette. For det er nemlig det jeg skal i tiden fremover.

Nå har jeg fått et knippe øvelser som jeg skal gjøre 3-4 ganger i uken i 3 ukers tid. Må innrømme at jeg syns jeg ser bittelitt ut som en kjerring når jeg står og gjør disse øvelsene, men jeg kjenner faktisk disse små bein- og hofte øvelsene minst like godt i rumpa som det jeg gjør med mer standard bein- og rumpeøvelser. Rett og slett fordi jeg mykes opp og får tak i riktige muskler.

Etter at jeg har gjort dette i noen uker, så håper jeg at jeg har blitt såpass myk at jeg kan få litt «skikkelige» øvelser som jeg også kan gjøre.

Etter «rumpebildedebatten» som var grunnen til at jeg skrev mitt forrige blogginnlegg, så tør jeg nesten ikke si det, men jeg sier det likevel: Det hadde jo vært litt kult om jeg i tillegg til å bli myk og smidig, også hadde fått litt større rumpe da ;-)

Det gjenstår å se, men jeg er ihvertfall motivert til å trene både «kjerringøvelser» og andre øvelser i tiden fremover :-)

Comments

Jane 23-12-2014, 14:20

Hvilke øvelser har du gjort, og har det hjulpet? Sliter så veldig med det samme selv!! Gjerne svar meg på mail eller på bloggen min slik at jeg ser svaret fortere!

Reply
cathrine 14-01-2015, 15:01

Hei du!

Jeg skal prøve å få lagt ut øvelsene her nå snart! Ble mye bedre da jeg gjorde det minst 3 ganger i uken. Nå har jeg blitt slitt slapp, så nå er det skjerpings. Ellers anbefaler jeg veldig Driv trening hvis du bor i nærheten. Så kan du få skreddersydd et opplegg for deg :-)

Reply

Leave a Reply


Siste tweets

Matbloggtoppen